De kinderen zijn een dikke week thuis en ik zie hen weer veranderen. Mijn kleuter praat opnieuw veel meer en duidelijker, kan rustig en geconcentreerd grotere legosets maken, maakt weer sprongen in zijn rekenkundig inzicht en speelt vlot mee in de ingewikkelde verhaallijnen van zijn tienjarige broer.
Die tienjarige die de laatste tijd nauwelijks te motiveren is tot meer dan gamen, neemt weer spontaan boeken vast, bouwt legosteden, speelt uren pittige gezelschapsspellen en is zelfs begonnen met het ontwikkelen van een eigen spel (en staat daarbij open voor feedback!). Samen doen we proefjes, kijken we naar filmpjes over de James Webb telescoop, en kiezen we naar welke tentoonstelling of museum we deze vakantie zullen gaan, ...
Opvallend, elke vakantie lijkt dit te gebeuren. Ook rondom mij - bij andere ouders van cognitief sterke kinderen - hoor ik vergelijkbare verhalen. Kinderen bij wie de motivatie ver te zoeken was, willen nu ineens wel weer bouwen, nadenken, verdiepen, ontdekken en creëren. Het woordje "flow" hoorde ik de afgelopen week meer dan eens bij deze ouders die de laatste maanden niet goed meer wisten hoe hun kind nog te stimuleren en te motiveren, voor school en in hun vrije tijd.
Ik geniet van deze momenten met mijn kinderen, ik zie hun enthousiasme en de leergierigheid. Ik juich het toe, ik ga erin mee en ik stimuleer. Tegelijkertijd besef ik ook dat het niet vanzelfsprekend zal zijn dit vast te houden. Het aangepaste lesaanbod voor de oudste lijkt nog niet passend genoeg om hem voldoende te motiveren. De combinatie met zijn andere diagnose maakt het niet gemakkelijk, ook niet voor de leerkracht, waardoor we nog steeds samen zoeken naar een goede en haalbare weg. Voor de jongste zal ik het gesprek moeten aangaan zodat hij ook in school in de leerzone mag gaan.
De lichtjes in hun ogen die tonen hoe ze weer opleven motiveren mij ook om het gesprek weer aan te gaan, en hun behoeften te verwoorden naar hun leerkrachten, zodat we samen kunnen proberen om die lichtjes blijvend te laten branden, ook in school.
Reactie plaatsen
Reacties