Er zijn toch geen problemen...

Gepubliceerd op 26 augustus 2022 om 18:31

We trekken aan de mouw van de leerkrachten als ons kind niet gelukkig is, als we merken dat hij of zij niet (meer) graag naar school gaat, moeite heeft om mee te werken in de klas, om aandachtig te blijven, huiswerk te maken, de boel op stelten zet, ... kortom als er één of meerdere dingen niet goed gaan. Op dat moment hebben we signalen dat er iets niet klopt en vragen we om de nodige aanpassingen.

Toch wil ik even waarschuwen dat geen problemen niet altijd betekent dat jouw kind passend onderwijs krijgt, dat je kind voldoende aan leren toekomt in school, er in de Zone van Naaste Ontwikkeling mag werken. Sommige kinderen vinden het best leuk in school, fijne vriendjes, een lieve juf of meester en tijdens het schoolwerk gaat alles vlotjes. Vlotjes in die zin dat het kind de hele dag in zijn of haar comfortzone zit en dat best wel aangenaam vindt. Tonen wat je al goed kan, merken dat jij de beste of bij de besten hoort, complimentjes krijgen over jouw mooie resultaten, niet echt moeite moeten doen en daarvoor op een of andere manier beloond worden, dat klinkt ook best aantrekkelijk toch? Het probleem is dat deze kinderen niet of te weinig aan leren toekomen en dus niet in die Zone van Naaste Ontwikkeling komen.

Maar waarom is dit dan een probleem? Mijn kind vindt het leuk en prima, vraagt niet om uitdaging, om moeilijker of complexer? We moeten toch geen problemen zoeken waar ze niet zijn? Het grote probleem hier is dat je kind niet de kans krijgt om te oefenen met heel belangrijke vaardigheden die later nodig zullen zijn. Vaardigheden als doorzetten wanneer het moeilijk wordt, kunnen wisselen van strategie, hulp kunnen en durven vragen, leren uit fouten en omgaan met feedback, ... Deze vaardigheden zitten niet kant en klaar te wachten tot je ze nodig hebt, integendeel, het zijn vaardigheden die je al op jonge leeftijd moet oefenen om ze steeds beter te kunnen inzetten. Als je in de lagere school nooit moeite hebt moeten doen, dan kan het in het secundair onderwijs (of nog later) ineens heel moeilijk worden omdat je geen idee hebt hoe je het moet aanpakken. Op latere leeftijd die vaardigheden ontwikkelen is een stuk lastiger. Daarbij begrijpt men bij een jong kind dat er nog volop geoefend moet worden op vlak van planning, studeren, omgaan met fouten, ... maar van een jongere wordt al veel meer verwacht.

Dus wacht niet tot het foutloopt, hou dus de vinger aan de pols, natuurlijk is het super als je kind graag naar school gaat en is dat niet onbelangrijk, maar het is niet per se voldoende. Ga, samen met de leerkracht, na of jouw kind in de Zone van Naaste Ontwikkeling komt, of jouw kind inspanningen moet doen en voldoende kan oefenen met die belangrijke vaardigheden. Is dat niet zo, dan zijn aanpassingen in het leeraanbod echt nodig.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.